söndag 9 mars 2014

Vem har patent på föräldraskapet?

Och när vi står där och snicksnackar om väder och vind kommer vi plötsligt in på barnens åldrar. Nej men oj då, är våra barn lika gamla! Va roligt! säger jag. Vad läskigt! tänker jag. Nu blir det ju till att jämföra. Hur man leker. Hur man äter. Hur man inte äter. Hur man pratar. Längd. Vikt. Skostorlek. Napp. Blöja. Tänder. Sömn. Ojojoj. Jag vet att boven är jag. Det är jag som tänker så.

Förälder - sträck på dig! Du är bra! I de flesta fall bäst faktiskt! I kända svenska bloggar skrivs det om föräldraskap. Den nyblivna blondinmamman som kan låta rätt naiv och som skriver om hur hon tränar sin lille plutt, får utstå många gliringar och kritiska kommentarer. Jag reagerar först på vad hon skriver. Det provocerar. Tänker sen. Vem har patent på föräldraskapet? Låt mig citera Mamma Mu: "Det finns mer än ett sätt att göra rätt." Vi gör så här och dom gör så där och allt kan vara bra. Nyss hamnade vår familj runt ett kalasbord tillsammans med en annan familj som hade en son i samma ålder som en av våra söner. Typ fem år. Det blev dags för mat. Deras son åt själv en liten stund och matades sedan med resten. Hans tallrik bestod av allt som erbjöds denna måltid. Vad jag kunde se. Vår son åt några tuggor av en smörgås och drack lite. Vi tittade på varann, vi föräldrar och på barnen och dess tallrikar. I ett slags försök att förstå hur dom andra gör. Vad har ni för gränser? Sedan någonstans flyttades fokus tillbaks till oss själva och vårt regelverk. Där i min släng av osäkerhet fick jag en dusch av säkerhet. Vi gör som vi gör och dom gör som dom gör. Allt kan vara bra. Inget behöver vara fel. Jag tror man ska lita på sin inre känsla, det sunda förnuftet. Det räcker långt. Man får ödmjuka sig och medge att föräldraskapet är ett livslångt lärande. Samtidigt sträcka på sig och se att det är bra grejer som sker. Så länge vi inte har gått i den andre förälderns mockasiner bör vi inte uttala oss negativt om deras sätt att vara. Såvida det inte handlar om uppenbar skada för barnet så klart. Nä, vi ska fortsätta att peppa och stötta! Dela med oss av tips och idéer. Ta saker med en nypa salt och se till att skratta ordentligt emellanåt!

2 kommentarer:

S sa...

Tack! Det där behöver man höra ibland. Rätt ofta!

Familjen Hallman sa...

"Miriam skriver så bra! Hon borde skriva en bok." Citat Jojje.

Related Posts with Thumbnails